

Docentenhandleiding
Titel: IJsland -----> natuurrampen
Onderwerp(en): Aardbevingen, Vulkanen, Geisers en Warmtebronnen
Schooltype: Voortgezet onderwijs
Doelgroep: VMBO Leerjaar 1 (basis, kader, mavo). Leerjaar 1 heeft namelijk in het begin van het schooljaar als eerste hoofdstuk; Aarde in beweging/natuurrampen. Doordat ze kennis maken met de natuurverschijnselen op aarde weten ze aan het eind van dit hoofdstuk hoe bepaalde natuurverschijnselen ontstaan en waarom het op die bepaalde plekken op de wereld voorkomt. Door de leerlingen aansluitend deze opdracht te geven gaan ze hun kennis toespitsen op een bepaald land met natuurverschijnselen waar ze al redelijk weet van hebben. Doordat ze de opdracht moeten presenteren aan andere leerlingen, zijn zij de experts van dat onderwerp. Dit creëert dan hopelijk zelfvertrouwen.
Uitvoering: in groepjes van maximaal 4 personen
Vakgebied: Aardrijkskunde
Tijdsinvestering: 4 a 5 lessen (incl. presentatie)
Beoordeling: De beoordeling kun je vinden onder de pagina beoordeling. Dit kunnen de leerlingen eerst zelf doen en als docent zijnde dit later apart of eventueel samen.
Opbrengst: Een PowerPoint presentatie, muurkrant of reisfolder over IJsland.
Door middel van hun gemaakte product, hebben ze kennis gemaakt met het digitaal werken. Leerlingen hebben allemaal een eigen laptop. Hierdoor kunnen ze het werk opslaan maar ook met elkaar als groepje delen zodat iedereen verder kan werken wanneer hij/zij dit wilt.
Doordat de opdracht in de vorm van een website is, maakt het wat interactiever werken voor de leerlingen. Een papieren opdracht, raakt vaak kwijt, er staan geen filmpjes op het papier die ze even kunnen aanklikken. Ook doordat ze op elk moment van de dag de site kunnen bezoeken, waar ze dan ook op dat moment zijn.
Leerdoelen:
- De leerlingen kunnen verschillende soorten websites gebruiken zoals zoekmachines, geologische en informatieve websites.
- De leerlingen kunnen relevante onderwerpen selecteren, interpreteren aan de hand van de opgegeven vragen zoals beschreven in deze opdracht.
- De leerlingen kunnen de gekozen informatie gebruiken aan de hand van het maken van een PowerPoint presentatie, muurkrant of reisfolder welke aan de opgegeven criteria moet voldoen.
- De leerlingen kunnen de door hun gemaakte opdracht verantwoorden en de daarbij verzamelde informatie te demonstreren als een presentatie. (dit kan dus ook aan de hand van een muurkrant/reisfolder)
- De leerlingen kunnen goed met elkaar communiceren en afspraken maken dat zorgt voor een goede samenwerking.
Materialen:
- Computer of laptop
- Papier voor aantekeningen, ook gekleurd papier om mee te werken (formaat A2 (muurkrant) & A4)
- stiften, potloden, scharen, lijm
Afsluiting:
Leerlingen maken kennis met een andere manier van werken dan boek/werkboek of een opdracht op papier. Aangezien er tegenwoordig steeds meer online gewerkt wordt ook de meeste methodes hebben een online versie. Maakt dat leerlingen andere vaardigheden toepassen zoals;
- Hoe ze iets moeten opzoeken op internet,
- Dat het erg belangrijk is op welke woorden je zoekt i.p.v. hele zinnen
- Ze leren PowerPoint te gebruiken met alle handelingen die je kunt toepassen.
- Het bekijken van informatieve filmpjes en hier dan de informatie uithalen wat voor hen belangrijk is.
- Internet maakt het zo dat ze vanuit een zoekopdracht meerdere keuzes zijn en ze kunnen doorklikken van de een naar de andere sites.
- De gevonden informatie online kunnen delen met het groepje en zelf samen in de opdracht kunnen werken.
Deze opdracht geeft de leerlingen ook een keuze hoe ze de opdracht vorm willen geven. Door leerlingen een keuze te geven voelen ze zich verantwoordelijker voor de opdracht.
Hierdoor krijg je als docent veel verschillende vormen ingeleverd terwijl de gehele klas dezelfde opdracht heeft.
Webdesigner: Niki Ebbers